آزادوار شهری به قدمت تاریخ

برای نگهداری از گیاهان بویژه مزارع ، گلخانه ها و درختان میوه نیازمند مواد آلی می باشیم . سالها مطالعه و تلاش کردیم و پس از انجام مراحل تحقیقات و آزمایشات گوناگون دریافتیم باز هم قدرت لایزال پروردگار با خلقت موجودی ارزشمند بنام کرم خاکی توانسته یکی از عمده ترین نیازمندیهای بستر گل و گیاه یعنی مواد آلی را با وجود فضولات این جانور تأمین نماید .

ورمی کمپوست حاصل فعالیت بیولوژیک یک نوع کرم خاکی بوده که این جانور از مواد آلی موجود در طبیعت تغذیه کرده و آنرابه کود آلی مغذی تبدیل می کند . در حال حاضر ورمی‌کمپوست بعنوان تنها کود آلی بیولوژیک در دنیا شناخته شده و فرایند کمپوست را بصورت بیولوژیک انجام می دهد .

 ورمی‌کمپوست در خدمت کشاورزان

ورمی‌کمپوست در خواص فیزیکی ،‌ شیمیایی و بیولوژیکی خاک تأثیر بسزایی دارد . ورمی‌کمپوست دارای عناصر غذایی بسیار غنی به ویژه ازت بوده و تدریجاً‌ آنها را در اختیار گیاه قرار می‌دهد ( این نکته از نظر حاصل‌خیزی خاک بسیار پراهمیت است ) ورمی‌کمپوست چندین برابر وزن خود ، آب را در خود ذخیره می کند همچنین شرائط مناسب جهت دانه‌بندی و قدرت نگه‌داری مواد غذایی مورد نیاز گیاهان را فراهم می نماید .

 موارد استفاده ورمی‌کمپوست :

در کلیه محصولات کشاروزی با اطمینان کامل قابل مصرف است . اعم از سبزیجات ، صیفی‌جات ، درختان مثمر و غیرمثمر ، چمن‌کاری ، گل‌کاری ، جنگل‌کاری ، گل‌خانه‌ها ، گل‌های زینتی آپارتمانی ، پرورش قارچ ، کشت کیوی و غیره .

 اهم خواص فیزیکی و شیمیایی ورمی‌کمپوست عبارتند از :

1-     سبک و فاقد هرگونه بو

2-     عاری از علفهای هرز

3-     حاوی میکروارگانیسمهای هوازی مفید مانند ازتوباکتریها

4-     بالا بودن میزان عناصر اصلی غذایی در مقایسه با سایر کودهای آلی

5-     دارا بودن عناصر میکرو مانند آهن ، روی ، مس و منگنز

6-      دارا بودن مواد محرکه رشد گیاهی نظیر ویتامینها بویژه ویتامین B12

7-     قابلیت بالای نگهداری آب و مواد غذایی

8-     فرآوری آسان و سریعتر از بیوکمپوست

9-     عاری از باکتریهای غیرهوازی ، قارچها و میکروارگانیسمهای پاتوژن

10- اصلاح کنندة خصوصیات فیزیکوشیمیایی و بیولوژیکی خاک

 

عناصر موجود در ورمی‌کمپوست :

ازت ، فسفر ، پتاسیم ، کلسیم ، آهن ، روی ، مس ، منگنز

منبع: روستا نیوز


نویسنده: داود ׀ تاریخ: جمعه 15 مهر 1390برچسب:ورمي کمپوست کود آلي بيولوژيک,ورمي ,کمپوست ,کود, آلي ,بيولوژيک,آموزش,کشاورزی,ارگانیک, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

تمامی حقوق برای سایت روستای آزادوار محفوظ است. انتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است